احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان ؛ هزینه یا سرمایه گذاری

امروز نگهداری آثار جنگ در حوزه ها و بازسازی برهه ها و برش های تاثیر گذار ، موفقیت ها و شکست های این عرصه به عنوان ابزاری مناسب برای جذب توریست و رساندن صدای شجاعت و مظلومیت این دیار به دیگر ممالک هزینه است یا سرمایه گذاری؟

احداث پروژه باغ موزه دفاع مقدس لرستان ؛ هزینه یا سرمایه گذاری

به گزارش سفيرافلاك به نقل از خبر افلاک،در سال 79 پیکر مطهر هشت شهید گمنام بر روی تپه ای در کنار صداو سیما تدفین شد که به علت استقبال مردم از این مکان نام تپه شهدا را بر خود گرفت.

فضای اطراف باغ موزه دفاع مقدس لرستان

تپه دارای چشم انداز بسیار زیبایی است؛علی رغم این که در ابتدا طرح هایی همچون هتل، مجتمع خدماتی و موزه حیات وحش برای این مکان برنامه ریزی شده بود به دلیل مغایرت با مقبره شهدا و مخالفت جوانان حزب ا.. کار متوقف شد.

در سال 1386 با پیگیری های بعمل آمده بحث راه اندازی و احداث باغ موزه دفاع مقدس در استان مطرح شد در جلسات هیئت امنایی امر مکان یابی برای محل احداث باغ موزه در دستور کار قرار گرفت که این امر در سطح شهر با اجماع مسوولین استان بر روی تپه شهدا نهایی شد.

 بر اساس مصوبه هیأت امنا طراحی باغ موزه در سال 88 آغاز گردید  و همزمان مباحث حقوقی تملک زمین با اخذ کمیسیون ماده 5 و نامه نگاری به وزیر مسکن مراحل قانونی خود را تا اخذ برگه واگذاری زمین طی نمود.

کلنگ زنی مکان در سال 89 با حضور مسوولین استان ، نماینده ولی فقیه در استان و فرماندهی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) به انجام رسید. با اتمام طراحی عملیات ، ساخت باغ موزه با اختصاص دو میلیارد در سفر سوم ریاست جمهوری (دولت دهم) در محل تپه آغاز شد.

باغ موزه دفاع مقدس لرستان

عملیات عمرانی از تابستان سال 90 آغاز شده که برنامه زمانبندی اتمام فاز اول پروژه یعنی ساختمان اصلی  تا سال 94بوده که تاکنون 30درصد

پیش رفت داشته است .

لازم به ذکر است فضای کل باغ موزه شامل ساختمان اداری ، ورودی ، منطقه عملیات خودی و دشمن، سکوی پیروزی، تونل شب های عملیات، ساختمان اصلی موزه، باغ شهدا، حسینیه شهدای گمنام و یادمان شهدا است که ساختمان اصلی موزه به عنوان مهم ترین بخش شامل قسمت هایی همچون گالریها ، آمفی تئاتر، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس و کلاس های آموزشی می باشد که بعد از گذشت 5 سال تنها30 درصد پیشر فت کار داشته است.

2باغ موزه دفاع مقدس لرستان

حرکت لاک پشتی احداث باغ موزه ی لرستان در حالی است که تاکنون طرح باغ موزه در استان هایی همچون تهران، همدان، آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه،اصفهان و کرمان به افتتاح رسیده و هرساله هم بر محتوا ، قسمت ها و بخش های باغ موزه اضافه می شود به طوری که چندی پیش نقش نیروی انتظامی در جنگ تحمیلی به باغ موزه ی دفاع مقدس استان همدان اضافه شد. حال بعد از گذشت 5 سال از زمان طراحی و شروع ساخت بزرگ ترین مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان لرستان برخی اظهار داشته اند که احداث این پروژه هزینه بردار است!

باغ موزه دفاع مقدس لرستان3

آیا معرفی لیاقت ها و توانایی های سربازان این دیار در زمان جنگ تحمیلی که طولانی ترین جنگ متعارف قرن 20 به شمار می رود و از حیث تلفات و خسارات از ویرانگرترین جنگ های جهان پس از جنگ جهانی دوم است هزینه است یا سرمایه گذاری؟

شناخت هویت، تاریخ و ارتباط فرهنگی جامعه با فضای هویتی و تاریخی شهدا ی دفاع مقدس و عملیات های شورآفرین هزینه است یا سرمایه گذاری؟

ثبت و ضبط صحنه های رزم نیکوی مردان لرستانی که رهبری از آن به عنوان صحنه های دیدنی جنگ تحمیلی یاد کرده اند هزینه است یا سرمایه گذاری؟

امروز نگهداری آثار جنگ در حوزه ها و بازسازی برهه ها و برش های تاثیر گذار ، موفقیت ها و شکست های این عرصه به عنوان ابزاری مناسب برای جذب توریست و رساندن صدای شجاعت و مظلومیت این سرزمین به دیگر ممالک هزینه است یا سرمایه گذاری؟

ساختمان اصلی باغ موزه دفاع مقدس لرستان

بدون شک احداث بزرگ ترین مرکز فرهنگی دفاع مقدس در جهت اشاعه ی فرهنگ ایثار ،شهادت و احیا و نهادینه کردن تفکرات شهدا در وجود نسل امروز و آینده سرمایه گذاری عظیمی است چراکه ملتی که مقاومت ، ایثار و شهادت را به عنوان عقیده و باور خود قبول کند هیچ گاه در مقابل زورگویان مستکبر تن به ذلت و خواری نمی دهد و همیشه شکست ناپذیر و سربلند است.

لذا اختصاص مبالغی برای احداث این باغ موزه در قبال ارزش والا و ماندگار این طرح بسیار ناچیز است.

ماکت باغ موزه دفاع مقدس لرستان

باید دانست بعد از مشکلات مالی و اعتباری مهم ترین مسأله مشکلات محتوایی است گفتنی است رسیدن به محتوایی مطلوب و کارا و ماندگار ساختن این حماسه ی بزرگ عظم ملی و اراده ی جمعی را می طلبد زیرا بخش عظیمی از این صحنه ها در بین اسناد و تصاویر و دست نوشته هایی وجود دارد که تنها رزمندگان به آن ها دسترسی دارند و یا در سینه ها موجود می باشد و از طرفی زمان به سرعت در حال گذر است و امروز باید نهایت بهره را از پیشکسوتان جنگ و شهادت برد چراکه گذشت زمان پایین آمدن کیفیت کار را در بردارد.

پی گیری تا احداث کامل باغ موزه ادامه دارد…

انتهای پیام/

*نويسنده

منبع:سفیر افلاک

دربارهٔ lorestanblog

لرستان زیباست
این نوشته در لرستان ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه