نگین زاگرس؛ جایی برای جدا شدن از هیاهوی زندگی+تصاویر

ارسال به دوستان

فارس گزارش می‌دهد
نگین زاگرس؛ جایی برای جدا شدن از هیاهوی زندگی+تصاویر

دریاچه گهر که از آن به عنوان نگین زاگرس یاد می‌شود، آماده پذیرایی از گردشگران در فصل تابستان است.

خبرگزاری فارس: نگین زاگرس؛ جایی برای جدا شدن از هیاهوی زندگی+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، دریاچه گهر که از دیرباز با نام «نگین فیروزه‌ای زاگرس» شهره عام بوده، با قرار گرفتن در دل قله‌های سر به فلک کشیده اشترانکوه در ارتفاع 2 هزار و 350 متری از سطح دریا یکی از نوادر و زیبایی‌های طبیعت را به نمایش گذاشته است.

می‌توان دریاچه گهر را با بیش از 100 هکتار مساحت و عرض بین 400 تا 800 متر و همچنین طول 500 تا یک هزار متر را یکی از بزرگترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در کشور و حتی خاورمیانه دانست که در برخی نقاط عمق آن به 28 متر می‌رسد.

قرار گرفتن در ارتفاع 2 هزار و 350 متری به همراه اکوسیستم متنوع و طبیعی از شاخصه‌های مهم این دریاچه است که همواره آن را مورد توجه علاقه‌مندان به محیط زیست و طبیعت قرار داده است.

 

 

* بازدید سالانه ده‌ها هزار نفر از دریاچه گهر دورود

این دریاچه که به دلیل ریزش قسمتی از کوه و احداث سد یا آب‌بندی به طور طبیعی و با ذوب شدن برف‌ها و تجمیع آب‌های حاصله از نزولات آسمانی در پشت این آب‌بند به طور کاملا طبیعی به وجود آمده است.

دریاچه گهر دورود به واسطه محیطی بکر، زیبا و سرشار از آرامش شهرتی جهانی یافته که هر ساله شاهد آن هستیم که ده‌ها هزار نفر از سراسر ایران و جهان برای دیدن از این دریاچه به شهرستان دورود و استان لرستان سفر می‌کنند.

*بهترین راه دسترسی به دریاچه گهر از شهرستان دورود است

بهترین راه دسترسی به این دریاچه که در محدوده شهرستان دورود و فاصله 35 کیلومتری این شهر قرار گرفته است، از شهر دورود به طرف روستای درب آستانه و سپس چشمه خرم است که مسافتی بالغ بر 17 کیلومتر راه آسفالته را شامل می‌شود.

علاوه بر راه عنوان شده که با وسائط نقلیه صورت می‌پذیرد، برای رسیدن به دریاچه حدود شش ساعت پیاده‌روی نیاز است که از چشمه خرم آغاز و با طی 18 کیلومتر جاده مالرو به دریاچه منتهی می‌شود.

قله‌های مرتفع اشترانکوه و همچنین دامنه‌های سرسبز و حاصلخیز آن از متنوع‌ترین اکوسیستم‌های سلسله جبال زاگرس و غرب کشور است که همواره از آن به عنوان یکی از کامل‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه‌های اکوسیستم طبیعی یاد می‌شود.

 

 

* تنوع گیاهی و جانوری

دریاچه گهر نیز به واسطه قرار گرفتن در دامان اشترانکوه از این موهبت بی‌نصیب نمانده و می‌توان علاوه بر پوشش مرتعی منطقه انواع درختان بلوط، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، بید، بلوط، انجیر، نارون، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، گردو، ارژن، کنار کهور و موی وحشی را یافت که محیطی زیبا را به طور طبیعی در کنار این دریاچه به وجود آورده است.

یکی دیگر از زیبایی‌های این منطقه که در اردیبهشت ماه به اوج خود می‌رسد، وجود گل‌های وحشی و طبیعی لاله واژگون، شقایق و لاله وحشی است که همواره طرفداران خاص خود را دارند.

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان کمیابی همچون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و خال قرمز و همچنین دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است، از قبیل کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، کبک دری، شاهین، تیهو و آبزیان مانند لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، خال قرمز و… است.

 

 

 

* دریاچه گهر محلی مناسب برای جدا شدن از هیاهوی زندگی روزانه

از توضیحات بالا می‌توان دریافت که دریاچه گهر می‌تواند حداقل برای چند روز محل مناسبی باشد، برای علاقه‌مندان به طبیعت و آنها که به دنبال جدا شدن از هیاهوی زندگی روزمره خود هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دورود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص دریاچه گهر گفت: این دریاچه یکی از بکرترین مناطق گردشگری استان لرستان و شهرستان دورود است که همواره به واسطه طبیعت زیبای خود مورد توجه علاقه‌مندان قرار دارد.

* افزایش 10 درصدی بازدید گردشگران از دریاچه گهر

محمدباقر فهیم‌نیا با بیان آغاز فصل گردشگری از 15 خرداد گفت: از ابتدای فصل گردشگری در سال جاری بیش از 6 هزار نفر از این دریاچه بازدید کرده‌اند که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال تا پایان فصل گردشگری یعنی پایان شهریور ماه بیش از 30 هزار گردشگر از این دریاچه بازدید کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دورود در خصوص آخرین اقدامات رفاهی انجام شده در این دریاچه گفت: مشکل پارکینگ چشمه خرم را با خلع‌ ید معارضان محلی را حل کرده‌ایم و هم اکنون شرکت خدمات گردشگری به منظور خدمات‌رسانی به گردشگران در آنجا مستقر هستند.

 

 

 

* ساماندهی پارکینگ خودرو و باربران محلی

وی ادامه داد: ساماندهی باربران محلی بخشی دیگر از اقدامات در حال اجراست که با صدور کارت شناسایی و ایجاد پایانه به دنبال ساماندهی هرچه بهتر این بخش هستیم.

فهیم‌نیا با اشاره به نظافت محیط دریاچه و اقدامات خدماتی در این زمینه اظهار داشت: خدمات‌رسانی به بهترین شکل در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم رضایتمندی گردشگران را جلب کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه خدمات رفاهی در دریاچه وجود دارد، گفت: پاسگاه‌های نیروی انتظامی و محیط‌بانی برای تامین امنیت منطقه در کنار این دریاچه مستقرند.

 

 

* تأمین آب شرب و برق به طور چهار فصل

وی با اشاره به تامین آب شرب مورد نیاز گردشگران به طور چهار فصل تصریح کرد: پروژه تامین آب شرب دریاچه به طور دائمی در سال 91 اجرایی شد.

فهیم‌نیا با اعلام این خبر که تأمین برق و روشنایی محوطه دریاچه تا حدودی انجام شده است، افزود: جهت تکمیل پروژه روشنایی سایر نقاط دریاچه نیاز به تامین بودجه کافی است.

وی با بیان این مطلب که سرویس‌های بهداشتی مخصوص آقایان و بانوان در محوطه دریاچه احداث شده است، متذکر شد: اما با توجه به بالا بودن حجم گردشگر در زمان‌های خاص این تعداد سرویس بهداشتی کافی نیست.

===============

 گزارش از توحید وانشانی

===============

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930423000057#sthash.VbXqQtTQ.dpuf

منبع:فارس

دربارهٔ lorestanblog

لرستان زیباست
این نوشته در لرستان ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

بیان دیدگاه